logga1



Pressrelease den 1 november 2016


Litet elbolag mot eljättarnas ström

Den 1 november 2016 skedde den största förändringen inom svensk elhandel sedan avregleringen 20 år tidigare. Ett litet privatägt elbolag bestämde sig för att sätta nya spelregler för elmarknadens energijättar. De tog bort tillsvidareavtal ur sitt sortiment samt införde en faktura istället för två till alla slutkunder. ”Det var dags att ett elbolag tog regeringen på allvar” berättar Rebecca Körkkö, försäljningschef på Stockholms Elbolag.

Hundratusentals elkunder betalar för mycket
Rebecca berättar ”Valet var inte svårt. Vi märkte tydligt att det fanns ett stort missnöje bland svenska elkunder. Någon var tvungen att agera. Droppen var när regeringen och energiminister Ibrahim Baylan visade sitt missnöje öppet i media åt de största energijättarna och att det inte togs på allvar. De stora energijättarna vill inte förändras och ta bort sina tillsvidareavtal, det är här de tjänar sina pengar.” Fortsätter Rebecca.

Efter tillsvidareavtal kommer Frihet 
Stockholms Elbolag har nu istället gjort ett avtryck med att skapa en ny marknadsledande produkt som heter Premium Frihet. Rebecca berättar: ”Med elavtalet Premium Frihet har kunden alltid möjligheten att byta till vilket annat elavtal i vårt sortiment när kunden än önskar. Priset är inte ett fast pris som marknadens tillsvidareavtalspris utan är ett rörligt avtal som hela tiden följer marknaden. Detta innebär alltså om kunden glömmer att förnya sitt elavtal kommer de automatiskt över på elavtalet Premium Frihet och har alltid ett riktigt bra pris. Vi som är ett mindre privatägt svensk elbolag har ingen vinning i att sätta våra kunder på dyra tillsvidareavtal. Vi är ute efter att behålla kunden i längden och inte tappa dem till andra kolleger i branschen.”
 
”Vi blev trötta på att vänta att det skulle bli en branschstandard på samfaktureringen”
”Det har varit på gång i Sverige i många år att slutkunden enkelt skulle få en elfaktura innehållande både elnät och elhandel. Dessvärre är det ingen som har tagit tag i detta trots att det redan är igång bland annat i vårt grannland Norge.”

”Det är en stor utmaning att vara en pionjär och uppstickare i elbranschen”
Rebecca berättar: ”Vi blev trötta på att vänta att det skulle bli en branschstandard på samfaktureringen. Beslutet som togs hos oss var att om inte branschen i sig gör något så gör vi det själv. Att bygga mjukvaran tog 1 år men nu är den lanserad och i full gång. Tusentals kunder får idag en enda faktura innehållande elnät och elhandel. Våra företagskunder får även fastighetens övriga kostnader på fakturan om de så önskar. Dock med bara en enda summa att betala. Vi har inte blivit populära bland branschkollegerna då de hellre vill synas på fakturan till sina kunder. Det är en stor utmaning att vara en pionjär och uppstickare i elbranschen, men samtidigt kul att kunna leda utvecklingen, berättar Rebecca.”

Största förändringen inom elmarknaden på 20 år
Rebecca fortsätter: ”Vårt mål är att vi ska få andra elbolag att följa i våra fotspår. Tänk så mycket pengar det svenska folket skulle kunna spara.” ”En rolig story vi har på kontoret var när Linda-Marie som jobbar i kundservice började på Stockholms Elbolag så skulle vi göra om hennes elavtal hemma till ett personalavtal. Till vår förvåning och hennes förskräckelse, visade det sig att hon hade suttit på ett tillsvidareavtal med en annan aktör i hela 8 år. Tänk så mycket pengar Linda-Marie hade förlorat genom åren. Efter en diskussion i ledningsgruppen och med vårt kundserviceteam bestämde vi oss för att agera och göra en förändring på marknaden.”

 
Info om Stockholms Elbolag
Stockholms Elbolag är ett elhandelsbolag som inte är ett kraftbolag och inte kan reglera tillgång och efterfrågan på elmarknaden. Inte heller är det ett nätbolag. Bolaget ägs av två svenska familjer och säljer endast 100% svensk vindkraftsel. Bolagets största fokus är att vara nära kunden och erbjuda det som kunderna verkligen är ute efter. Affärsplanen innehåller att erbjuda en enda faktura innehållande både elnät och elhandel till privatpersoner och företag. Sedan avtalsstarten sommaren 2015 har bolaget växt till nära 10 000 kunder och utsikterna är väldigt goda på den svenska marknaden med både prispressande priser, tjänster såsom en faktura till slutkunden samt att inte längre ha några tillsvidareavtal. 100% svensk vindkraft är den enda elen som erbjuds till kunderna.

Energiminister Baylan sätter press på energijättar:
http://www.dn.se/ekonomi/regeringen-satter-press-pa-elbolagen/

Information gällande tillsvidarepriser:
http://www.ei.se/sv/el/elmarknader-och-elhandel/handel-med-el/att-valja-elavtal/

Information gällande samfakurering av el:
http://ei.se/Documents/Publikationer/rapporter_och_pm/Rapporter%202013/Ei_R2013_09.pdf
http://oberoendeelhandlare.se/wp-content/uploads/2013/06/En-kontakt-och-en-faktura-nov-13.pdf
http://www.datainspektionen.se/Documents/remissvar/2013-09-20-energimarknadsinspektionen.pdf

Förklaring hur elfakturorna fungerar idag:
http://www.energimarknadsbyran.se/El/Matning-och-betalning/Faktura/Elnatsfaktura/

Artikel gällande tillsvidarepriser:
http://www.dn.se/arkiv/ekonomi/gor-ett-aktivt-val-och-sank-dina-kostnader-nar-elpriset/

Artikel om de stora höjningarna på elnätet:
http://www.di.se/nyheter/villaagarna-surar-over-elprishojning/

Elpriskollen – Oberoende prisjämförelsesajt:
http://www.ei.se/sv/el/elmarknader-och-elhandel/handel-med-el/att-valja-elavtal/elpriskollen-se/

Länkar Stockholms Elbolag:
www.stockholmselbolag.se
www.stockholmselbolag.se/pressrelease

Bilder:
http://www.stockholmselbolag.se/stockholms-elbolag/

Film som förklarar:
https://www.youtube.com/watch?v=WcQ54P_MZfE

Rebecca Körkkö
Försäljningsansvarig
rk@stockholmselbolag.se